Historiaa

Historiaa Ivalon Rotaryklubin alkuajoilta

Ivalon Rotaryklubi on perustettu 26. kesäkuuta 1978. Perustamiskokouksessa olivat läsnä Risto Lampela, Antti Korhonen, Esko Pajuniemi, Olli Tuunainen, Jaakko Seppälä, Teuvo Huju, Seppo Kukkola, Lauri Yliruokanen, Johan-Oula Juuso, Jouko Lukkari sekä Sodankylästä Tauno Turunen ja Eero Ojala.

Klubin charter-juhlaa vietettiin 30. maaliskuuta 1979 Ivalon Matkailuhotellissa. RI:iin Ivalon Rotaryklubi hyväksyttiin 1.1.1980.

Ivalon Rotaryklubi on Suomen pohjoisin klubi, joten se on saanut paljon vieraita läheltä ja kaukaa. Ehkäpä merkittävin rotarivieras on ollut järjestön maailmanpresidentti James L Bomar, joka vieraili klubissamme vuonna 1980.

Kansainvälisellä tasolla ollaan oltu aktiivisesti mukana.  Kirkkoniemen ja Murmanskin klubien kanssa yhteistyö on ollut vuosittaista.

Tunnetuin rotareiden toiminta liittyy nuorisovaihtoon. Vuosittain Suomesta lähtee noin kaksisataa 15-19 vuotiasta nuorta ulkomaille. Nuorisovaihto on ollut vilkasta, varsinkin klubin alkuaikoina, jolloin moni ivalolainen nuori sai mahdollisuuden lähteä vaihtoon valtameren tuolle puolen. Me puolestamme olemme saaneet lukuisia nuoria vieraaksemme eri puolilta maailmaa.

Rotariterveisin

veli Harri